Letoun SM-92TE Praga Alfa
Počátkem devadesátých let, když byl ještě nejpoužívanějším letadlem v bývalém SSSR typ An-2, dozrála nutnost jeho výměny za modernější a racionálnější stroj. Optimální variantou byla výměna An-2 za dva typy současně, jeden dvakrát větší (L-410) a druhý dvakrát menší, jednodušší a levnější. V té době typ L-410 žádnou reálnou konkurenci v SSSR neměl. Ministerstvo civilního letectví SSSR v roce 1990 vyhlásilo výběrové řízení na vývoj menšího letounu, který měl nahradit typ An-2. Ve výběrovém řízení zvítězil typ SM-92 Finist vyvinutý společností NKF Technoavia. Zálet prvního prototypu se uskutečnil již v roce 1993 a následně v roce 2000 byla úspěšně zalétána i verze s turbovrtulovým motorem. Ta s typovým označením SM-92T získala v roce 2008 typovou certifikaci ruským úřadem MAK. V Rusku se v té době nacházel i největší podíl potenciálních zákazníků. V roce 2012 byl po předchozích přípravách spuštěn projekt modernizace SM-92T a transferu výroby do České republiky.
Nový model letadla označovaný SM-92TE, byl v roce 2015 typově certifikován ruským úřadem MAK, dle posledního vydání předpisu AP-23 (ekvivalent FAR-23). Letoun je mj. vybaven moderní avionikou Garmin 500.
Prvním představitelem této verze je letoun SM-92TE výrobního čísla 03-004, který nese obchodní označení Praga Alfa.
Podání žádosti o typovou certifikaci u agentury EASA proběhne v nejbližších měsících.
Délka: | 9,974 m |
Výška na zemi: | 3,15 m |
Výška za letu: | 4,182 m |
Rozpětí: | 14,96 m |
Počet sedadel pro cestující: | 6 |
Max. vzletová hmotnost: | 3000 kg |
Max. přistávací hmotnost: | 3000 kg |
Užitečné zatížení: | 900 kg* |
Max. cestovní rychlost KIAS: | 300 km/h |
Pádová rychlost KIAS: | 100 km/h |
Rychlost stoupání u hladiny moře: | 9,5 m/s |
Rychlost stoupání ve výšce 3000 m: | 7,8 m/s |
Čas stoupání do výšky 4000 m (MTOW): | 12 min |
Vytrvalost: | 7 hod |
Pohonná jednotka: | GE M601F (777 SHP)*
|
*(podv. kontejner do 300 kg)
**alternativně GE H80/P&WC PT-6 s novou dvojčinnou vrtulí Avia Propeller AV-803 (Tractor type) s reverzním režimem a o průměru 2,7m. Motor nevyžaduje kontrolu horkých částí (platí pro GE M601F / H80).
- Víceúčelový letoun s nízkými náklady na provoz a údržbu,
- vlastnosti krátkého vzletu a přistání (STOL),
- spolehlivá pohonná jednotka,
- pevný podvozek pro nezpevněná letiště,
- osvědčená robustní celokovová konstrukce,
- určen pro provoz ve složitých klimatických podmínkách,
- rozměrné boční posuvné dveře,
- vytrvalost až 7 hodin,
- časově neomezená životnost motoru.
Spolehlivý nízkonákladový letoun
PRAGA AVIA SM-92TE Praga Alfa je víceúčelový jednomotorový turbovrtulový celokovový hornoplošník s pevným podvozkem. Kabina je sedmimístná (7 plnohodnotných dospělých osob evropského typu), letoun je jedno-pilotní koncepce a vyhovuje předpisům EASA CS-23 a FAA FAR 23.
PRAGA AVIA SM-92TE Praga Alfa nepotřebuje ke svému provozu schválených letišť, dokáže operovat z jakékoliv plochy s dostačující nosností podloží. Letoun nevyžaduje hangárování.
Speciálně konstruované křídlo s výborným aerodynamickým profilem P-301 M-15 umožňuje letové režimy v širokém pásmu rychlostí, dostatečně veliké řídící plochy umožňují letounu provoz v obrovském rozsahu hodnot centráží, což se velmi příznivě projevuje v hodnocení uživatelské přívětivosti a bezpečnosti. Letoun je standardně vybaven velikými bočními posuvnými dveřmi.
Typ použité avioniky vychází z priorit zákazníka, výrobce bude nabízet moderní glass cokpit s využitím zařízení firmy GARMIN a na přání také AVIDYNE, nebo HONEYWELL.
Chcete se na něco zeptat? Napište nám.
Středisko výroby a údržby Praga AVIA s.r.o.
- Letiště Hradec Králové (hangár č. 74)
GPS: N 50°14´29.18, E 15°50´48,69 - HOT LINE +420 605 728 328
![]() |
![]() |
![]() |
© 2023, PRAGA AVIA s.r.o. – všechna práva vyhrazena
Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek
Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing