Letoun SM-92TE Praga Alfa

Počátkem devadesátých let, když byl ještě nejpoužívanějším letadlem v bývalém SSSR typ An-2, dozrála nutnost jeho výměny za modernější a racionálnější stroj. Optimální variantou byla výměna An-2 za dva typy současně, jeden dvakrát větší (L-410) a druhý dvakrát menší, jednodušší a levnější. V té době typ L-410 žádnou reálnou konkurenci v SSSR neměl. Ministerstvo civilního letectví SSSR v roce 1990 vyhlásilo výběrové řízení na vývoj menšího letounu, který měl nahradit typ An-2. Ve výběrovém řízení zvítězil typ SM-92 Finist vyvinutý společností NKF Technoavia. Zálet prvního prototypu se uskutečnil již v roce 1993 a následně v roce 2000 byla úspěšně zalétána i verze s turbovrtulovým motorem. Ta s typovým označením SM-92T získala v roce 2008 typovou certifikaci ruským úřadem MAK. V Rusku se v té době nacházel i největší podíl potenciálních zákazníků. V roce 2012 byl po předchozích přípravách spuštěn projekt modernizace SM-92T a transferu výroby do České republiky.

Nový model letadla označovaný SM-92TE, byl v roce 2015 typově certifikován ruským úřadem MAK, dle posledního vydání předpisu AP-23 (ekvivalent FAR-23). Letoun je mj. vybaven moderní avionikou Garmin 500.

Prvním představitelem této verze je letoun SM-92TE výrobního čísla 03-004, který nese obchodní označení Praga Alfa.

Podání žádosti o typovou certifikaci u agentury EASA proběhne v nejbližších měsících.

Poptat letadlo

Délka: 9,974 m
Výška na zemi: 3,15 m
Výška za letu: 4,182 m
Rozpětí: 14,96 m
Počet sedadel pro cestující: 6
Max. vzletová hmotnost: 3000 kg
Max. přistávací hmotnost: 3000 kg
Užitečné zatížení: 900 kg*
Max. cestovní rychlost KIAS: 300 km/h
Pádová rychlost KIAS: 100 km/h
Rychlost stoupání u hladiny moře: 9,5 m/s
Rychlost stoupání ve výšce 3000 m: 7,8 m/s
Čas stoupání do výšky 4000 m (MTOW): 12 min
Vytrvalost: 7 hod
Pohonná jednotka: GE M601F (777 SHP)*
 
 

*(podv. kontejner do 300 kg)

**alternativně GE H80/P&WC PT-6 s novou dvojčinnou vrtulí Avia Propeller AV-803 (Tractor type) s reverzním režimem a o průměru 2,7m. Motor nevyžaduje kontrolu horkých částí (platí pro GE M601F / H80).

  • Víceúčelový letoun s nízkými náklady na provoz a údržbu,
  • vlastnosti krátkého vzletu a přistání (STOL),
  • spolehlivá pohonná jednotka,
  • pevný podvozek pro nezpevněná letiště,
  • osvědčená robustní celokovová konstrukce,
  • určen pro provoz ve složitých klimatických podmínkách,
  • rozměrné boční posuvné dveře,
  • vytrvalost až 7 hodin,
  • časově neomezená životnost motoru.

Spolehlivý nízkonákladový letoun

PRAGA AVIA SM-92TE Praga Alfa je víceúčelový jednomotorový turbovrtulový celokovový hornoplošník s pevným podvozkem. Kabina je sedmimístná (7 plnohodnotných dospělých osob evropského typu), letoun je jedno-pilotní koncepce a vyhovuje předpisům EASA CS-23 a FAA FAR 23.

PRAGA AVIA SM-92TE Praga Alfa nepotřebuje ke svému provozu schválených letišť, dokáže operovat z jakékoliv plochy s dostačující nosností podloží. Letoun nevyžaduje hangárování.

Speciálně konstruované křídlo s výborným aerodynamickým profilem P-301 M-15 umožňuje letové režimy v širokém pásmu rychlostí, dostatečně veliké řídící plochy umožňují letounu provoz v obrovském rozsahu hodnot centráží, což se velmi příznivě projevuje v hodnocení uživatelské přívětivosti a bezpečnosti. Letoun je standardně vybaven velikými bočními posuvnými dveřmi.

Typ použité avioniky vychází z priorit zákazníka, výrobce bude nabízet moderní glass cokpit s využitím zařízení firmy GARMIN a na přání také AVIDYNE, nebo HONEYWELL.

Připravte se vzlétnout i vy...

Fotka 21

Chcete se na něco zeptat? Napište nám.

Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.


Středisko výroby a údržby Praga AVIA s.r.o.

Twitter Facebook Google+

© 2024, PRAGA AVIA s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑